سرویس اقتصاد مشرق - پراید هم طی روزهای اخیر همچون دلار و سکه بال درآورده و قیمتش حسابی بالا رفته است. این افزایش غیر واقعی قیمت اعتراضات بسیاری از سوی مردم به همراه داشت و در شبکههای اجتماعی، بسیاری از کاربران نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.
اکثر این اشخاص با طرح این مسئله که کیفیت پایین و غیر قابل قبول این محصول شرکت سایپا اصلیترین دلیلی است که باید از تولید آن جلوگیری کرد، از گرانی ۱۰۰ درصدی این خودرو طی چندماه اخیر گلایه کردند.
بیشتر بخوانید
خنده تورم تکرقمی بر جیب مردم +جدول
* پراید چقدر گران شد؟
روند افزایش قیمت پراید در بازار از اواخر خردادماه شروع شد بطوریکه قیمت فروش این خودرو در بازار آزاد، روز۲۱ خردادماه حدود ۲۲ میلیون تومان بود که با توجه به قیمت کارخانه، اختلاف نزدیک به ۱ میلیون تومانی طبیعی به نظر میرسید.
اما پس از این تاریخ، هر روز قیمت در بازار افزایش یافت تاجاییکه در کمتر از دو ماه و نیم گذشته، قیمت هر خودروی پراید در بازار به بیش از ۴۰ میلیون و بنابر گزارشاتی حدود ۴۱ میلیون تومان رسید که رشد تقریبا دو برابری را نشان میدهد.
* همراهی دولتیها با افزایش قیمتها
طی روزهای اخیر که گرانی این خودرو، با اعصاب مردم بازی میکرد، علاوه بر اینکه مسئولین نسبت به آن بیتوجه بوده و هیچ اقدامی نکردند بلکه بعضا با سکوت و خبرهایی که موجود است همراهی نیز داشتند.
در واقع، شورای رقابت که وظیفه اصلی قیمتگذاری خودروهای در بازه قیمتی پراید را برعهده دارد، طی این روزها با سکوت خود و البته شنیدههایی هم که در بازار نسبت به اعطای مجوز افزایش مجدد قیمت مطرح میشود، به همراهی با روند گران شدن خودرو کرد.
از سوی دیگر، سایر نهادها و مجموعههایی هم که به ظاهر وظیفه کنترلی و نظارتی بر بازار دارند نیز این روزها در خواب عمیقی فرو رفتهاند و هیچ اقدام موثری در خصوص بازار انجام نمیدهند که برای نمونه میتوان به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اشاره کرد که سهمش در حمایت از مصرفکنندگان تقریباهیچ است.
وزارت صنعت نیز به عنوان مجموعه بالادستی خودروسازان و متولی صنایع کشور نیز گویی از وضعیت بازار بیخبر بوده و علاوه بر اینکه هیچ اقدام قابل توجهی برای حل مشکلات این گروه و همچنین قطعهسازان انجام نداد بلکه با عدم نظارت کافی زمینه را برای بروز شایعاتی نظیر احتکار خودرو توسط خودروسازان و یا فروش خودروها به قیمت آزاد توسط نمایندگیهای آنها نیز فراهم کرد.
به عبارت دیگر تقریبا تمامی سازمانهای متولی نظارت و کنترل قیمت خودرو طی روزهایی که بهای محصول بیکیفیتی چون پراید لحظهای بالا میرود سکوت کردهاند.
* پراید همچنان بیکیفیت ترین خودرو
جدای از بحث افزایش قیمت نزدیک به ۹۰ درصدی قیمت پراید در بازار، مسئله دیگر و مهمتری که در خصوص این محصول مطرح میشود کیفیت بسیار پایین آن است بطوریکه طی سالهای اخیر همواره پایین ترین سطح کیفیت خودروهای تولید داخلی را به خود اختصاص داده است.
در واقع این خودرو که بین مردم به «ارابه مرگ» نامگذاری شده، طی این سالها هم مسبب بروز تصادفات بیشماری بوده و هم بیشترین آسیب را نیز به سرنشینان خود زده است که جستجوی سادهای در فضای اینترنت میتواند تصاویر دلخراشی از تصادفات این خودرو را نشان دهد.
بیشتر بخوانید
کیفیت خودروهای تولیدی در خرداد ماه +جدول
براساس آخرین گزارشی که از وضعیت کیفیت خودروهای تولید داخل در خرداد ماه منتشر شد، از میان ۷۱۷۸۲دستگاه خودرو تولید شده در این ماه، انواع پراید با یک ستاره کیفیت از ۵ ستاره کمترین امتیاز کیفیت را نصیب خود کردند که بیانگر این است که سلامتی و ایمنی سرنشینان این خودرو همواره در خطر است.
* لزوم محاکمه مدیران خودروسازی
مسئله کیفیت پایین خودروهای داخلی سبب شد، در نشست خبری که سال ۹۴ میان احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان و رضا شیوا رئیسشورای رقابت برگزار شده بود، شیوا در پاسخ به درخواست نعمتبخش برای افزایش قیمت خودرو، علاوه بر این که شرط افزایش قیمت را افزایش کیفیت گذاشته بود بلکه خواستار محاکمه خودروسازان به دلیل ساخت خودروهای بی کیفیت نیز شده بود.
رضا شیوا رئیسشورای رقابت در این گفتگو که سال ۹۴ برگزار شده بود خطاب به احمد نعمت بخش گفته بود:
«... آقای نعمتبخش تاکید بسیاری دارند بر اینکه تولید خودروهای زیر ۲۰۰۰ سیسی که بیش از ۸۰ درصد نیاز قشر کمدرامد را تامین میکند، انحصاری نیست. اگر انحصاری نیست پس چیست؟ آیا ۲ تا شرکت بیشتر داریم که این خودروها را تولید میکنند؟ این دو شرکت هم بازار را بین خودشان تقسیم کردهاند و یک گروهشان هستند که خودروهای کوچک تیپ پراید تولید میکنند و دیگری تیپ پژو۴۰۵ و پارس. پس الآن بازار کاملا انحصاری این دو خودروساز است. هر لحظهای که این تولیدکنندگان بخواهند قیمت هرکدام از کالاها را در بازار آزاد افزایش بدهند، قادر هستند این کار را بکنند. تولید را کم میکنند و خودرو به بازار عرضه نمیکنند. اما در بازار رقابتی اینطور نیست، در بازار رقابتی اگر احیانا تولیدکننده بخواهد چنین کاری کند، تولیدکننده دیگر وارد بازار میشود... د.
شما روزی که آمدید بهدنبال بالا رفتن قیمت هستید. کیفیت را چرا بالا نمیبرید؟ طی سالهای گذشته چقدر از مردم بخاطر کمکیفیتی خودروها جانشان را از دست دادند؟ شما مقصرید، باید شما را دادگاهی کرد. بنابراین برای افزایش قیمت باید اول کیفیت را بالا ببرید و تا زمانی که کیفیت خودروها بالا نرود، افزایش قیمتی نیز اتفاق نخواهد افتاد.»